Home / Bez kategorii / Jak rozpocząć morsowanie?

Jak rozpocząć morsowanie?

plywanie Na starcie musisz znać, że pomimo różnych zabobonów w zakresie przeżycia w trudnej wodzie – to jakiś młody człowiek, nawet mały jak szczypiorek, że bez większych trudności spędzić kilkanaście minut w wodzie o temp. tylko 1°C i dalej zajmować się dobrym zdrowiem.
Bądź odpowiedzialny stanu naszego dobra, jeżeli odczuwasz wszystkie wątpliwości warto skonsultować z specjalistą swoje plany pływackie. Pływaj tylko w konkretnych akwenach – dzięki temu zapobiegniesz niespodzianek powiązanych z głębokością wody czy przeszkodami pod jej powierzchnią.
Daj sobie nadzieje na sposób – miejsce wybrane na trening powinno spełniać dwa podstawowe warunki: posiadać zasięg telefonii komórkowej, być drogę dojazdu dla karetki pogotowia. Oszczędzaj na trening w miarę „naładowany” telefon komórkowy, tak żebym mógł ewentualnie wezwać pomoc – pamiętaj bateria telefonu na mrozie o znacznie łatwo się rozładowuje. Powiadom kogoś gdzie idziesz, w jakim celu oraz o jakiej powinieneś wrócić. Chodź w towarzystwie tzn. w popularniejszej sile pływaków i/lub przy udziale osoby prowadzącej na brzegu. Jeśli w wodzie jesteś sam warto zaopatrzyć się w boję SP czyli tzw. „Pamelkę”, jaka w awaryjnych sytuacjach np. skurczu lub utraty sił ułatwi Ci utrzymać się na przestrzeni wody.
Podczas pływania jak i ubierania się, jako objaw nielubiany może wystąpić skurcz mięśni. Z listy dotyka on mięśni łydki oraz mięśni uda, a walka spośród nim wierzy na rozciąganiu spiętego mięśnia do czasu ustania bólu (w wypadku ponownego skurczu należy kontynuować rozciąganie). Skurcz łydki – trzeba wyprostować nogę i palce stopy przyciągać do piszczela. Skurcz uda – należy zgiąć nogę w kolanie tak, aby łydka i udo zetknęły się, a potem starać się przyciągnąć piętę do pośladka. Mięśnia, który doznał skurczu nie obciążaj, ponieważ prawdopodobieństwo wystąpienia kolejnego skurczu stanowi niezwykle szerokie (w przypadku jak musisz też dopłynąć np. do końcu nie pracuj daną kończyną ale ją prowadź).
Co należy zabrać ze sobą? Ubranie wierzchnie – na trening udaj się w ciepłym, ale luźnym stroju, takim jaki umożliwia możliwość i siła rozebrania i ubrania, dotyczy to dodatkowo skarpet. Plecak (ewentualnie torba sportowa czy nawet reklamówka) w którym toczyć będziesz rzeczy niezbędne do pływania. W sukcesu plecaka lub torby sportowej zapraszaj na prostotę rozwiązań tzn. dużo i łatwo zakładające się zamki błyskawiczne. Unikaj zatrzasków, sprzączek i karabinków, które będzie niestety obsługiwać „zdrewniałymi” z trudna rękoma. Ręcznik musi znacznie dobrze chłonąć wodę – po wyjściu pływak powinien już się osuszyć przykładając ręcznik w mokre miejsca. Unikaj klasycznego wycierania poprzez pocieranie – wychłodzona skóra z normy piecze, więc pocieranie spotęguje to uczucie. Jeszcze dobrze jest zaopatrzyć się w szlafrok, który zakładamy zaraz po rozwiązaniu z wody. Szlafrok oprócz wchłonięcia wody plus będzie stanowił barierę cieplną (frotowy idealnie chłonie wodę; polarowy stanowi szczególnie pomocny lecz słabo absorbuje wodę). Klapki lub buty neoprenowe, które ubieramy już po zakończeniu z wody, aby chronić nogi przed przemrożeniem i ochronić je przed możliwością urazu. Worek na śmieci (opcjonalnie można dostać specjalistyczny pokrowiec na wystrojenia w sklepie sportowym) – w razie opadów deszczu bogata w nim schować ubrania, buty, itp. Termos – z ciepłym/gorącym napojem o temperaturze zezwalającej na proste spożycie po odejściu z wody, przyśpiesza to mechanizm powrotu do codziennej temperatury ciała. Bezpośrednio przed kiedy a po rozwiązaniu z wody nie można jeść alkoholu! Alkohol rozszerza naczynia krwionośne pod postacią co powoduje szybszą utratę ciepła, a tzw. „efekt rozgrzewania” po alkoholu stanowi szczególnie złudny. Zegarek ze stoperem – wymaga być szczelny i znacznie elektroniczny. Wodoszczelność powinna być ustalona co kilka symbolem WR50M lub 5ATM (czyli wytrzyma 5 atmosfer co odpowiada ciśnieniu wody na głębokości 50m). Pasek zegarka najlepiej z ciała sztucznego, a koperta jak najmniejsza, żebym jej obszary nie przeszkadzały w pływaniu. Strój pływacki: mężczyźni – kąpielówki; kobiety – kostium kąpielowy, okulary pływackie – warto więcej zainwestować w płyn „ANTY FOG” (przeciwko parowaniu) ponieważ fabryczna powłoka okularów szybko traci swoje wady, czepek silikonowy w liczby dwóch szt. zakładany sam na dodatkowy lub czepek neoprenowy, zatyczki do uszu (zimna woda nalewająca się do uszu daje duży dyskomfort, ponadto może wywoływać zaburzenia równowagi/orientacji), ewentualnie zacisk na nos, jeśli ktoś takowego potrzebuje. Termometr do pomiaru temp. wody. (z tym iż nie jest on koniecznością). Znajomość temp. wody umożliwi Ciż na poznanie swojej krzepie na zima – po kilkunastu treningach śmiało można zrezygnować z wykonywania pomiaru temp. wody. Jeśli zdecydujesz się na prowadzenie pomiarów temp. to daj sobie spokojny i popularni termometr akwariowy i twórz pomiaru jeszcze tym samym instrumentem – przy stosowaniu różnych termometrów nie będziesz zawierać żadnego problemu odniesienia, ponieważ błąd pomiaru standardowego termometru to + – 2°C (przykładowo pierwszy zawyżał o 2°C, drugi zaniżały o 2°C a szybko mamy różnicę 4°C, a te 4°C w wodzie to spora różnica). Należy także zaznaczyć, że nie ma celu inwestować w piękne termometry – dokładny i dobrze skalibrowany termometr to koszt co najmniej kilku stówek.

O admin

Check Also

Nieznane granic różne witaminy C

O tworzeniu witaminy C na byt żywy powiedziano obecnie kilkoro. Stwierdzenia są posegregowane. Oceniana i …